Friday, December 19, 2008

Zakat


Saja nk n3 ini..kan dh akhir thn ni...apa salahnya kita saling ingat mengingati kan as a muslim.
Yelah mgkin ada d antara kita ni yg berkemampuan apalah salahnya kan kalu kita dpt keluarkan zakat dr pendapatan kita..
mgkin ada yg terlps pndg kan ttg zakat harta..zakat pendapatan ni..yelah selalu kita bayar ZAKAT FITRAH jer..tu pon masa dh nak raya aidilfitri..
Sebenarnya secara jujurnya kami ( especially MD ) br je 3 thn lps byr zakat tuk pendapatan..sebelum2 ni ada niat tp bila kira2 tak cukup tuk byr zakat..phm2 ler bila dh niat kalu kita tak buat tu mcm ada jer yg tak kena kan..so alhamdulilah bila berjumpa sndri dgn pegawai yg uruskan zakat pendapatan ni..br tau..meski pon ada perkiraan nya utk byr zakat tp sbb masih ramai yg belum kisah ttg pbyrn zakat ini maka pegawai tersebut kata terpulang pd kami nk byr berapa..emmm so masa memula tu mmg byr tak ikut kiraan ler..thn ke 2 up sket..ni thn ke 3 alhamdulilah byr up juga dr kiraan asal.. ( harap2 pihak yg menguruskan zakat itu amanah dlm menunaikan t/jwb menyerahkan zakat pd asnaf yg berhak )
Bkn niat nk menunjuk..cuma sekadar ingin berkongsi mklumat yg sememangnya WAJIB pd sesiapa yg MAMPU....kalu ikut mampu tu kami tak jugak ler sederhana jer..MD selalu kata pd A..beli henpon mhl2 mampu tak kn byr zakat tak mampu..mcmana den nk jawab heheheheheheh selalu A kena 'smash' ngan MD kalu nk li brg2 'kehendak' nih..sebenarnya zakat ni tak ler bnyk sgt bape jer...cuma apa salahnya kita kua kn sedikit supaya pendapatan @ harta kita tu lebih berkat..dan hidup kita pon lebih d rahmati..Insyaallah...

Nak tau lebih lanjut info ttg ZAKAT..klik SINI


>>> thn ni lps byr zakat tu dpt ler towel kecil..:)

4 comments:

Sasha said...

sha setuju sgt... duit kalau dpt byk atau sikit, sha n famili mesti zakatkan... itu insurans yg paling bagus dlm dunia... harta benda kita dijamin selamat olehNya... alhamdulillah hidup kami berkat n dpt bg duit kat mak bapak...

JOM KITA BERZAKAT....

zaliana said...

azie..terima kasih byk2 atas ingatan ini.....

Azie said...

>> Sasha.. alhamdulilah tu lah kan kena saling ingat mengingati :) smoga hidup amalan kita lebih berkat..insyaallah

Azie said...

>> Kak Za...tak pe kak za..kita sama ingat mengingati..:)