Tuesday, December 22, 2009

Nak tau 1 kisah tak....

Nak tau tak????? hihihihihihi

Antara 2 biji rumah..pemaju mmg ada tanam pokok mangga..so pokok mangga ni bkn hak sapa2..bkn A punya..bkn jiran sblh rmh punya..tp sbb dh dpn rmh kami jaga ler jugak..ngan tanah sekangkang tu jer

nk dijdkan cerita...pokok mangga ni..payah noo nk berbuah, bajalah bagai2 dia tak mo buah jugak..nak tau bila dia berbuah..bila antara kami A & jiran sblh rmh ni pregnant...caya tak????

masa pindah rmh ni..pokok mmg dh besar...rumah jiran2 lain dh bergayut2 buahnya..tp pokok dpn rmh kami ttp tak nmpk hasilnya...sabooo jer kami pun boh baja mcm2 ..tak jln jugak

hinggalah thn 2006 A pregnantkan Aniess haaa br nmpk pokok ni berputik..adalah jugak buah..tak bnyk dlm 3-4 biji dptlah kami jiran ni merasa..:)
lps bersalin xda dh buah tu..walau mcmana pon kami jaga jugak ler siram..boh baja buah..tp nmpknya rezeki xde lg..kalu pokok rmh lain mmg tiap2 thn berbuah..rmh kami jer daun lebat..2 thn x berbuah, then thn lps ( 2008 )..jiran sblh rmh A peknen..alhamdulilah pokok mangga berbuah kembali..kali ni pon sama buah x bnyk dlm 2-3 biji jer tp dpt gak merasa...pas tu xde buah lagi..

then awal thn lps (2009) masa tu pokok mangga mula berputik...kami antara jiran ni dok bergurau kali ni sapa plak peknen sbb pokok ni akan berbuah kalu antara kami yg peknen..then tak lama pas tu ..A sah peknen tp syg misscarriage plak..pokok tu pon takat berbunga..tp tak jd buahnya.....masa tu sgt2 jeles ngan jiran2 sbb pokok depa mmg tgh berbuah lebat..berjurai2...

Then pd bln 7 (2009) A sah peknen again .....bila dh kompem jer..pokok mangga dpn tu pon kuakan putik2 bunga...A doa hrp2 thn ni dptlah rasa hasilnya....
Alhamdulilah walau cuaca tak menentu..angin kuat, panas/hujan pokok mangga kali ni kuakan hasil yg agak lumayan..rasanya puas ler kami makan :)...jiran A dh siap bungkus ngan suratkabo buah2 yg agak beso..A dh rasa 1 biji dh..emmm manissss :)
ni pndgn dr tgkp bilik atas ...tu buah yg kt belah atas..yg kt bwh2 maluu plak nk amek gmbo :) harap2 kali ni rezeki kami berterusan..tak lah tgu peknen jer br berbuah ihihihhihi penat wooo kalu nk mkn buah mangga ja kena mempeknenkan diri huhuhuhu tak kuasa lah

Tp ramai yg kata..mmg ada pokok mangga ni berbuah ikut tuan rumah..kalu peknen adalah buah..kut tak peknen mmg lebat ngan daun ja....sejauh mana kebenarannya..Waallahua'lam

Bg A andai ada rezeki kami adalah..kalu tak jiran2 sini pon baik2 buah2 depa bg kt kitaorg sbb depa tau pokok mangga kt dpn rmh ni mmg ada 'time' dia berbuah ;)

harap2 bb ni akan bawa rezeki yg melimpah2 kt kami ..insyaallah...

5 comments:

Watierman said...

Nasib baik pulak rumah akak ats angin...pemaju tak tanam pokok mangga..kalu tak tak berdaun lah pokok tu...bukannya bebuah....umur dah senjakala...peknen ke hape!!!

Azita said...

Allahhuakbar!!! kalu nk tau A peknen ke tak, leh lalu dpn umah dan tinjau2 pokok pelam tu ek...!

K.Nor said...

abis tu takkan pkpk mempelam akak tunggu akak peknen baru nak berbuah gak!! huhu.. tak per la tak berbuah pong.. akak tanam kat pasar aje la...

Azie said...

>>> Kak watierman ...hihihihihi pe salahnya kak..menambah umat di muka bumi ini ihihihhii

>>>Kak Ita...hihiihihi opsss jgn salah taget..ntah2 pas ni jiran kita plak yg peknen ihhihihihi

>>>Kak Nor...muahahahahaha..pe salahnya lokman dh besoo per..dia nk adik kakakakka...tp harap2 pas ni pokok tu akan sentiasa berbuah tak yah tgu sapa2 peknen ihhihihi

MamaFaMi said...

Kelakar la pulak kisah pokok mangga dengan orang peknen. Gamaknya, dapat makan buah mangga depan rumah selagi ada daya nak peknen la ek? Aduhai.. tak apalah, pergi beli je buah mangga kat kedai. Jenuh gak nak makan je kena peknen... hehehe...