Monday, May 17, 2010

Award Hari Guru

Terharu..gumbira..sedih bila tiba Hari Guru, ntah nape..yelah agaknya sbb thn ni x dpt meraikan btl2 kan sbb masih dlm 'cuti' lagi..walaupun hadiah tu ada yg dh smpai tp rasanya x sama jika kita meraikan dgn kwn2 sekolah kan uhuhuhuhhu

K award ni dpt dr CMG chef tersohor tuuu ..time kasih bnyk2 atas award nih..bangga kekekeke & terharu gitu

A mulakan kerjaya sebagai guru ni seawal usia 19 thn ..masa tu br pas SPM..sambung ting 6 bwh jap jer..pas tu A dpt panggilan masuk UM, thn ptama x keja..sbb sibuk study - konon2 nyer..pas tu bila thn ke 2, kelas bkn tiap hari..jadual belajar pon sgt2 fleksible..A try cari kerja..yelah kita bkn org senang..kalu boleh x mau susahkan mak ayah lg dh..ntah mcmana kakak A leh rekmen A keja jd cikgu kt private skool kat Bangi..kebetulan masa tu A dok menepek ngan kakak A kat Kajang..dekat benoo..maka bermulalah episod ngaja budak2..kali ptama mengaja huhhhhhh mmg sakit jiwa d buatnya..alhamdulilah masa mengajar & kelas x clash cuma agak terkejar2 lah dr kajang nk p KL nuu...mujur ler A ada member sekelas yg dok kajang jugak..maka kami merempit naik motor haahahhaha bila ingt balik sgt2 kelakar ok..A xde lesen tp berani tuu bawa motor ex5 ke lebuharaya sekitar KL hahhahahha...2 thn gak A ngaja sek tu..pas tu dh hbs study..A berkira2 mls nk smbg ngaja kt sekolah 2..A stay plak kat rmh kakak A kt Putrajaya..kebetulan kakak A bgtau sekolah kat putrajaya nk pakai cikgu..ngan muke x malu A apply ler..alhamdulilah dpt, bermulalah episod ngaja kat sekolah best sket..ada ler dlm 2 thn A ngaja kt putrajaya tu..sekolah rendah kat presint 9 tu..pas tu thn 2002 A nk kawen, MD x bg keja :(( lps kawen..kan nk jd isteri mithali ikut jugak ler kata..lps kawen A tgl kat Tangkak- Johor..masa ni mmg sgt2 goyang kaki..kejanya mkn + tdo jer sbb xde keja hahahh anak pon xde lg, tak lame dok Tangkak tu thn 2003 MD dpt keja kat Pasir Gudang..pindah lg, dok pasir Gudang A dh x thn dok rumah..MD suh A p kelas jahitan hahahhah belajar wat baju..bila p kelas menjahit tu ada akak bgtau ada tadika nk pakai cikgu...A pon konon2 nk mintak...MD x bg jugak..tp A pujuk2 berjaya gak...jd CIKGU TADIKA adalah kerja pertama A lps kawen :)..seronok keja jd cikgu tadika sbb mengajar anak2 yg tak tau jd tau..kat tadika dlm 3 thn ++..hujung thn 2006 A berhenti sbb bersalinkan Aniess...pas tu MD suh benti..hemm jagalah anak, Amin & Aniess ...bila dh dok rumah 2 thn bdn pon makin kembang..A amek keputusan nk keja..MD tetap x bagi..masa tu diam2 tnya kwn2 mana tau ada keja kosong :) ada sorang sahabat A ...dia bg A borang utk mjadi cikgu sek agama ...A pon isi, tp bgtau MD..walau dia x bg pd asalnya tp MD tolong poskan surat tawaran tu..tak lama tu dpt surat tawaran temuduga..hati berbelah bagi nk bgtau MD @ tak...sbb tau MD xkan bg A keja, tp apa salahnya p interview dulu kan..tak d sangka MD bg kebenaran malah dia yg hantar A p tempat temuduga..cuma dia kata kalu dpt keja ni ada beberapa syarat yg A perlu ikut..akhirnya A dpt jugak keja tu..alaaa syarat MD cuma sblm p keja kena settlekan kat rmh dulu..yelah MD jenis x mkn kat luar..lunch dia blk mkn..tu yg dia mksdkan..kena MASAK dulu b4 p keja...alhamdulilah thn ni thn ke 2 A mengaja di Sek Aga Tmn Cendana...keja petang ker, keja pagi ker, A kena masak dulu tu jer :).....

Kesimpulannya >>> A mmg x pnh rasa keja lain...sepjg hidup ni dh 4 jd cikgu rasanya kerja tulah yg paling sesuai & serasi utk A..., cuma A tak pnh dberi peluang utk jd 'cikgu sebenar' dgn belajar btl2 kat maktab ke apa ker..:(( tp xpe pengalaman itu telah mematangkan A dlm menghadapi situasi murid2 :)

1 comment:

shaniza said...

Salam..
Walaupun apa yg diajar hanyalah satu huruf sahaja, sudah dikira sebagai guru krn mengajar satu 'ilmu'...
"selamat hari guru.."